Lifestyle

Co się stanie z organizmem, gdy ograniczymy cukier?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Cukier to plaga XXI wieku! Nic dziwnego, że nam szkodzi, skoro wszędzie występuje w nadmiarze. Dla zdrowia i lepszego samopoczucia lepiej ograniczyć jego spożywanie.

Niektórym może się wydawać, że gdy nie jedzą słodyczy i nie piją słodzonych napojów to nie spożywają cukru. Nic bardziej mylnego! Dziś cukier jest prawdziwą pułapką spożywczą, w którą niestety często nieświadomie wpadamy. Znajduje się w składzie wielu produktów, takich jak gotowe sosy do makaronów, jogurty czy wspomniane już napoje –  i to nie tylko gazowane. 

Jego nadmiar w diecie może być przyczyną pojawienia się wielu problemów, takich jak chociażby otyłość czy nabyta cukrzyca. A czy wiesz, co stanie się z Twoim organizmem, gdy ograniczysz spożywanie cukru?

Nadmiar cukru w organizmie to „zło”. Ogranicz jego spożycie

Zacznijmy w ogóle od wyjaśnienia, czym jest cukier spożywczy, bo o taki nam chodzi. Zwykle kojarzy nam się z czystą postacią białego bądź brązowego proszku, którym słodzimy herbatę lub dodajemy do masy, gdy pieczemy ciasto. 

Jednak pod chemicznym pojęciem „cukru” kryje się o wiele więcej. W tej kategorii możemy wyróżnić zarówno węglowodany proste, jak i złożone, o różnych wpływach na organizm, jak i tempach rozkładania się w nim tych substancji. Dla naszego ciała cukier jest „paliwem”, ponieważ dostarcza energii. 

Jednak nie jest to równoznaczne z tym, że powinniśmy spożywać produkty bogate w cukier bez umiaru, bo są to wówczas tak zwane puste kalorie, które z czasem odłożą się w „boczkach” lub doprowadzą do próchnicy zębów. Dlatego zawsze należy czytać etykiety na produktach spożywczych. 

Z ograniczenia cukru w diecie płynie wiele korzyści

Wiele współczesnych chorób cywilizacyjnych, do których zaliczają się też nowotwory, jest spowodowanych m.in. przez złe, czyli niezdrowe odżywianie. Na przykład dieta, gdzie przeważają węglowodany, zwiększa ryzyko powstania raka piersi. Wiele naukowców postawiło tezę, że komórki rakowe żywią się właśnie cukrem. Dlatego jeśli ograniczymy jego spożycie w diecie, to zmniejszymy też potencjalne ryzyko zachorowania.

Osoby, które nadmiernie spożywają cukier, narzekają też na problemy z cerą, zwłaszcza na powstające na twarzy trądzikowe wypryski czy pojawienie się próchnicy nazębnej. Nic w tym dziwnego, ponieważ podstawą pożywienia większości bakterii są właśnie cukry, a przede wszystkim te rafinowane, czyli dodawane do pokarmów: glukoza, sacharoza i fruktoza. Łatwo więc wywnioskować, że ograniczenie wszelkich słodkości i przetworzonej żywności, jak i tej typu fast food, wpłynie korzystnie na stan naszej cery i zębów.

Jak wiadomo, w większości cukier to wspomniane już wcześniej „puste kalorie”. Dlatego ograniczenie go w diecie wpłynie korzystnie na naszą sylwetkę. Zwłaszcza osoby, które mają nadprogramowe kilogramy, powinny je zgubić i od razu poczuć się lepiej.

Cukier sam w sobie nie dostarcza naszemu organizmowi żadnych witamin ani minerałów odżywczych. Osoby, które spożywają go w nadmiarze, same szkodą swojej sylwetce, bo organizm wykorzystuje go wówczas jako główne źródło energii, zamiast tłuszczu, co potęguje jego odkładanie się i wzrost masy.

To, co słodkie, niekorzystnie wpływa też na ludzką psychikę, bo kiedy mamy nieustabilizowany poziom glukozy w organizmie, to stajemy się rozdrażnieni, ospali i nieustannie zmęczeni, pojawiają się też problemy związane z zasypianiem. Kiedy odstawimy produkty spożywcze wspomagane cukrem, zmniejszy nam się też apetyt, który był pobudzany w związku z dużymi wahaniami insuliny w naszym organizmie. 

Jeśli brakuje nam „doładowania” w postaci cukru, to starajmy się sięgać np. po owoce, które są naturalnym i o wiele zdrowszym źródłem fruktozy niż dosładzane sztucznie produkty.

Zdj. główne: Myriam Zilles/unsplash.com

O AUTORZE
Dziennikarka i copywriter z wieloletnim doświadczeniem. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku i Podyplomowych Studiów Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim. Pisanie jest nie tyko jej sposobem na życie, ale i największą pasją. Interesuje się modą i wszystkim co z nią związane. Oprócz tego jest miłośniczką kulinariów i podróży.
Justyna Fiedoruk
Powiązane posty
Lifestyle

Ferie w Polsce - poznaj ciekawe alternatywy dla gór!

Ferie w Polsce to przede wszystkim góry, ale nie tylko. Sprawdź, gdzie warto się wybrać!
Czytaj więcej
Lifestyle

4 propozycje książkowe na długie jesienne wieczory

Najlepsze książki na jesienne wieczory. Sprawdź nowości, które wzruszają do łez i rozpalają serca!
Czytaj więcej
Lifestyle

Czy kolagen do picia to najefektywniejsza forma suplementacji?

Wiele obecnie mówi się o tym, że nasz organizm potrzebuje regularnego wsparcia. Nie da się bowiem ukryć, że obecnie żyjemy w wyjątkowo szybkim tempie, które nie sprzyja naszemu zdrowiu i ogólnej kondycji.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *