News

Algorytm zaprojektuje ubrania

Fot. Taan Huyn/ Unsplash.com
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Technologia rozwija się w zawrotnym tempie, co widzimy na każdym kroku. Jak wpływa ona na modę i marki odzieżowe? Jak się okazuje, to technologia może być narzędziem, które zrewolucjonizuje cały przemysł modowy.

Sztuczna inteligencja zaprojektuje dla nas ubrania – to zdanie, choć brzmi jak futurystyczna idea, jest prawdziwe. Co więcej – nie mówimy tu o bardzo odległej przyszłości, bo ubrania zaprojektowane przez komputerowy algorytm powstają i są sprzedawane już teraz. Wszystko dzięki firmie Finesse, której założycielem i prezesem jest Ramin Ahmari. Do tej pory firma uzyskała od finansorów 4,5 mld dolarów. 

Finesse – co to takiego? 

Co musimy wiedzieć o Finesse? Jest to start-up modowy powstały w drugiej połowie zeszłego roku, który szybko odniósł sukces – na chwilę obecną social media marki Finesse zebrały spore grono obserwatorów, na Instagramie sięgające 62 tys. osób. Ponadto start-up nie ustaje w swoim działaniach i nowe kolekcje ubrań pojawiają się regularne. Ale kto je projektuje i skąd się właściwie biorą? Odpowiedzią na to pytanie jest sztuczna inteligencja. Tym, co wykorzystuje Finesse, są ogromne ilości danych zgromadzonych z różnych zakątków internetu, w tym głównie z social mediów. Dane są zbierane i następnie analizowane przy pomocy algorytmów, które określają i nie tylko wpasowują się w aktualne trendy, ale także potrafią przewidzieć, co będzie modne w najbliższej przyszłości. W jaki sposób? Jak tłumaczy sam założyciel Finesse, wystarczy przeanalizować aktywność ludzi w internecie. Jeśli dana rzecz, opublikowana bądź promowana przez danego celebrytę, przyciąga ogromne tłumy, można liczyć na to, że jej popularność stopniowo będzie wzrastać, a wraz z nią pojawi się popyt. 

Jak wygląda proces tworzenia ubrań?

Finesse jest więc marką, która dzięki swojemu założeniu nie tylko błyskawicznie reaguje na trendy, ale także jest w stanie wcielić pomysły w życie i wyprodukować ubrania w błyskawicznym tempie – jak podaje Ahmari – w 25 dni. Wszystko zaczyna się na stronie internetowej, gdzie możemy zagłosować na nowo powstały projekt. Tylko te projekty ubrań, które zbiorą najwięcej głosów, trafiają do faktycznej produkcji. Następnie projekty wcielane są w życie dzięki wykorzystaniu drukarek 3D, które znacznie przyśpieszają proces powstawania nowych ubrań oraz przy pomocy zaufanych producentów. Finesse ma swoje trzy fabryki w Chinach i jak zapewnia założyciel marki, wszystkie z nich są fabrykami zaufanymi, pracującymi zgodnie z wytycznymi etycznymi – w przeciwieństwie do wielu innych marek modowych, szczególnie tych typu fast fashion. Ważną ideą przyświecającą marce Finesse jest zrównoważona moda – materiały, z których wykonane są ubrania i akcesoria tej marki są przyjazne środowisku, a dzięki wprowadzeniu limitowanych kolekcji i dostępności do produktów, marnuje się o wiele mniej surowców.

Idee marki 

Kolejnymi ideami, które przyświecają marce Finesse, są równość i różnorodność. Ubrania Finesse dedykowane są dla wszystkich i odrzucają “przestarzały i sztuczny” podział na płeć. Co prawda na razie większość ubrań na stronie internetowej i Instagramie marki prezentują kobiety, ale stopniowo się to zmienia. Czymś, co odróżnia Finesse od innych popularniejszych marek i “sieciówek”, jest także ogromna różnorodność – bogactwo kolorów i wzorów rzucają się w oczy już po pierwszym spojrzeniu na social media czy na reklamy tej firmy. Jak podkreśla sam Ramin Ahmari, moda ma być czymś, co pozwala każdemu na wyrażenie siebie i kreowanie własnej tożsamości, zgodnej z tym, co czujemy, a nie tym, co narzucają nam inni. Dlatego w Finesse nie ma miejsca na dyskryminację, ani na nierówności.

Powiązane posty
NewsPodróże

Gdzie lecieć, jeśli chcesz spędzić Boże Narodzenie za granicą?

Chcesz spędzić Boże Narodzenie za granicą? Sprawdź, gdzie warto się wybrać!
Czytaj więcej
LifestyleNews

Kawiarnia Chiara Ferragni x Nespresso. Najpierw we włoskich miastach, teraz na festiwalu w Cannes

Chiara Ferragni we współpracy z marką Nespresso otworzyła kawiarnie.
Czytaj więcej
NewsNowe kolekcjeWybór redaktora

Wyjątkowa kolaboracja COS z okazji Pride Month 2021

We współpracy z Coco Capitán marka wypuściła limitowaną kolekcję na cześć społeczności LGBTQIA+.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *