Od kilku lat nieustannie obserwujemy rozwój branży e-commerce. Użytkownicy coraz chętniej decydują się na zakupy w sieci, które mogą robić w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. By wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, coraz więcej marek i sprzedawców otwiera swoje wirtualne „lokale”. W efekcie liczba sklepów internetowych znacząco wzrosła, a ich właściciele stanęli przed trudnym wyzwaniem – jak wybić się na tle tak dużej konkurencji i zaistnieć w świadomości odbiorców? I tu z pomocą przychodzi pozycjonowanie.
Zwykle, gdy użytkownik chce znaleźć jakiś produkt, usługi lub informacje, korzysta z wyszukiwarki. Wpisuje w niej odpowiednie zapytanie, np.: „sklep z ubraniami”, a algorytm generuje listę witryn, które najlepiej na dane hasło odpowiadają. Im wyżej na takiej liście wyświetla się strona, tym lepiej – oznacza to, że ma większe szanse na to, że potencjalny klient ją odwiedzi i dokona zakupu. Celem pozycjonerów i właścicieli witryn są więc jak najwyższe pozycje w rankingach wyszukiwarek, a pozycjonowanie to ogół działań podjętych dla realizacji tego właśnie celu. Składa się na nie SEO, czyli optymalizacja techniczna i optymalizacja treści, content marketing oraz link building. Przyjrzyjmy się tym elementom bliżej w kontekście prowadzenia internetowego sklepu z odzieżą.
Zdecydowana większość użytkowników przegląda sklepy na urządzeniach mobilnych, dlatego warto upewnić się, że Twoja witryna wyświetla się prawidłowo na smartfonach i tabletach. Ważna jest także ogólna struktura strony, która w przypadku sklepu jest bardzo rozbudowana, a w efekcie łatwiej pominąć błędne podstrony i przekierowania, duplikaty stron i inne techniczne niedociągnięcia.
W tym obszarze najważniejsze są frazy kluczowe, czyli słowa, których użytkownicy będą używać do wyszukiwania Twojego sklepu i jego podstron. Największym błędem jest pozycjonowanie się tylko na krótkie i ogólne frazy, które są wyszukiwane najczęściej, ale równocześnie są najbardziej konkurencyjne, np. „ubrania damskie”, „sukienki” itp. Lepiej postawić na frazy z długiego ogona, czyli zapytania bardziej precyzyjne – typu „letnie bawełniane sukienki w kwiaty” – i umieścić je w nagłówkach, meta description, adresach podstron czy opisach produktów.
Oprócz ładnych zdjęć i materiałów wideo dobrym pomysłem będzie tworzenie ciekawych i merytorycznych tekstów na tematycznym blogu. Takim contentem użytkownicy chętnie się podzielą, pomagając w promocji Twojego sklepu. Co więcej, w ten sposób budujesz także swój wizerunek specjalisty w danej dziedzinie, a w tekstach możesz umieścić więcej słów kluczowych.
Ważnym aspektem pozycjonowania jest także pozyskiwanie linków do Twojego sklepu z wartościowych źródeł takich jak artykuły sponsorowane, media społecznościowe, wpisy na forach i blogach. Nie warto iść na skróty i korzystać z tzw. farm linków – algorytmy wyszukiwarek surowo karzą takie praktyki i Twój sklep może stracić pozycję na długie miesiące.
Czy pozycjonowanie stron internetowych jest niezbędne? Jeśli chcesz, by to klienci znajdowali Ciebie, a Twój sklep przynosił realne zyski, to zdecydowanie tak! Wyobraź sobie taką sytuację. Twój sklep jest już dostępny w Internecie, strona ma przyjemny wizualnie design, każdy produkt jest opisany i opatrzony zdjęciami, ceny są przystępne, jakość towarów wysoka – jednym słowem, wszystko jest idealne. Jednak sklep nie generuje zysków, ruch na stronie jest znikomy, a odwiedzający ją użytkownicy szybko wychodzą i niczego nie kupują. Dlaczego tak jest? To nie znaczy, że na Twoje produkty nie ma popytu. Najprawdopodobniej problemem jest zła optymalizacja SEO sklepu. W praktyce oznacza to, że zajmuje on dalekie pozycje w wyszukiwarkach i potencjalni klienci nawet do niego nie docierają, kończąc swoje poszukiwania na pierwszych 10 wynikach.
W przypadku sklepu z ubraniami pozycjonowanie jest o tyle ważne, że konkurencja w tej dziedzinie jest naprawdę duża i nie ogranicza się tylko do Twojej lokalizacji – klient może przecież zrobić zakupy w sklepie z dowolnego miasta, a nawet kraju. Większa widoczność witryny to większa gwarancja, że potencjalny klient nie tylko znajdzie Cię w wyszukiwarce, ale też zdecyduje się skorzystać właśnie z Twojej oferty. Wzrost ruchu organicznego na stronie, szczególnie gdy jest to ruch jakościowo lepszy, poprawia szanse na konwersję i zwiększa Twoje zyski.
Jak widzisz, pozycjonowanie strony to złożony i czasochłonny proces. Na szczęście nie musisz robić wszystkiego sam. Szczegółową analizę Twojego sklepu przeprowadzić może polski leader seo, który na podstawie uzyskanych danych opracuje najlepszą strategię.
Fot. Myriam Jessier/unsplash.com
Korzyści pozycjonowania jest ogromnie wiele zaczynając od wzrostów widoczności serwisu w wynikach organicznych aż po zwiększenie rozpoznawalności i budowanie zaufania do marki, więc jak widać pozycjonowanie opłaca się robić długoterminowo bo dzięki temu zyskujemy jeszcze więcej niż tylko wysoka pozycja w wyszukiwarce google.
Pozycjonowanie ma wpływ na każdy rodzaj sklepu i wszystkich innych stron internetowych. Jeżeli ówcześnie nie mogliśmy strony odnaleźć, a po jego wdrożeniu, nagle przestajemy mieć z tym problem, to wpływ zauważalny jest jak na dłoni. Na pytania – moja strona jakby nie istniała, co robić? Odpowiadam – zadbaj o skuteczne pozycjonowanie stron internetowych i gwarantuje, że jeżeli zaczniesz robić to dobrze, stwierdzisz, że problem jak ręką odjął. Jeżeli potrzeba Ci wsparcia, agencje czekają, aż zdecydujesz się skorzystać z audytu. A tak między nami, to nawet nie musi być wysoce kosztowne 😉.